Utveckling sker genom verktyg som tillhandahålls genom websidan. Verktygen blir tillgängliga genom följande uppsättning kommandon. Kommandon som anges vid kommandoraden (där du skriver in spel-kommandon som ex. ta boken).
Kommandon för att skapa, ändra och ta bort rum, konversationre, kod, och annat.
Skapa nytt spel. Spelet får ett id-nummer. Du överförs som spelare till det nya spelet.
Nollställ spelar-data. Samma som att börja om spelet från noll.
Nollställer spelar-data utan att köra eventuell auto-skript.
Raderar spelet [namn].
Raderar rummet [namn].
Raderar konversationen [namn].
Förflyttar dig till rummet [namn].
Förflyttar dig till spelet [namn].
On, off - ställer in visning av variabler när du spelar. Bra för att undersöka din spelkods beteende.
Sätter på / stäng av vy för utvecklare av spel. I påslaget läge syns länkar till alla rum m.m.
Visar allt som har ställts in med limit i set.
Visar allt som har ställts in med limit i set.
Visa alla konversationer.
Lista alla rum.
Listar alla spel du har skapat.
Visa alla variabler som din (och systemets) kod har satt.
Redigera nuvarande rum. Innehåller kod för nuvarande rum.
Redigera rummet som heter [namn]. Innehåller kod för rummet.
Redigera konversationen som heter [namn]. Innehåller kod för en konversation.
Redigera inventory_combinations. Innehåller kod som rör innehåll i inventoryn.
Redigera global_actions. Innehåller kod som kan nås från alla rum. Lägg kod här för t. Ex. Föremål som flyttas mellan rum.
Redigera entry_point. Innehåller [namn]et på det rum som spelaren börjar spelet i.
kommandosekvens som utförs automatiskt när reset körs: ex:
Glöm inte börja sätta aktuella rummet som allt börjar i.
Inga fler kommandon i autofilen körs efter den rad där quit står angivet.
När du sedan kör reset ser du stegvis hur kommandona har utförts och vilken respons de gav. Bra för att analysera processen.
Skriver ut en lista på alla textelement för att enkelt kunna rättstava all text i spelet genom valfri texteditor.
Kopiera listan till ett ordbehandlingsprogram (word) för rättstavning. Rätta alla fel, kopiera tillbaka texten där du först tog den ifrån, och tryck på spara. Systemet uppdaterar alla textelement du har ändrat.
Ändra inte i spelkoden under den här processen. Kontroll finns för att se till att du inte importerar text om spelkoden har redigerats.
Ed backup.
Du får all spel-kod i en enda text-fil. Spara den på din hårddisk om du vill ha en backup.
Nollställer (har skrivit detta ovan). Kör auto-kod om det finns.
Sätt på eller stäng av vars respektive ide. Se vars och ide för set-kommandot.