Referensmanual - Textadv.se utveklingsmiljö

Utveckling sker genom verktyg som tillhandahålls genom websidan. Verktygen blir tillgängliga genom följande uppsättning kommandon. Kommandon som anges vid kommandoraden (där du skriver in spel-kommandon som ex. ta boken).

!Redigering av ett spel kräver att du är skapare av spelet i fråga.
!Dokumentet är under utveckling.
Index
      Kommandon
                        create game
                        reset
                        reset only
                        del game [namn]
                        del room [namn]
                        del conv [namn]
                        set room [namn]
                        set game [namn]
                        set vars [on|off]
                        set ide [on|off]
                        list lim
                        list conv
                        list rooms
                        list games
                        list vars
                        ed
                        ed room [namn]
                        ed conv [namn]
                        ed inv
                        ed glo
                        ed ent
                        ed auto
                        ed backup
                        ed all
                        reset
                        toggle [vars|ide]

Kommandon

Kommandon för att skapa, ändra och ta bort rum, konversationre, kod, och annat.

Skapa nytt spel. Spelet får ett id-nummer. Du överförs som spelare till det nya spelet.

Nollställ spelar-data. Samma som att börja om spelet från noll.

Nollställer spelar-data utan att köra eventuell auto-skript.

Raderar spelet [namn].

Exempel
del game 902402343_3402394020

Raderar rummet [namn].

Exempel
del room mitt_rum1

Raderar konversationen [namn].

Exempel
del conv my_conv1

Förflyttar dig till rummet [namn].

Exempel
set room my_room1

Förflyttar dig till spelet [namn].

Exempel
set game 902402343_3402394020

On, off - ställer in visning av variabler när du spelar. Bra för att undersöka din spelkods beteende.

Exempel
set vars on
Exempel
set vars off

Sätter på / stäng av vy för utvecklare av spel. I påslaget läge syns länkar till alla rum m.m.

Exempel
set ide on
Exempel
set ide off

Visar allt som har ställts in med limit i set.

Visar allt som har ställts in med limit i set.

Visa alla konversationer.

Programmerarens notis §Om inga konversationer finns visas blankt, skriv ut något annat.

Lista alla rum.

Listar alla spel du har skapat.

Visa alla variabler som din (och systemets) kod har satt.

Redigera nuvarande rum. Innehåller kod för nuvarande rum.

Redigera rummet som heter [namn]. Innehåller kod för rummet.

Exempel
ed room my_room1

Redigera konversationen som heter [namn]. Innehåller kod för en konversation.

Exempel
ed room my_conv1

Redigera inventory_combinations. Innehåller kod som rör innehåll i inventoryn.

Redigera global_actions. Innehåller kod som kan nås från alla rum. Lägg kod här för t. Ex. Föremål som flyttas mellan rum.

Redigera entry_point. Innehåller [namn]et på det rum som spelaren börjar spelet i.

kommandosekvens som utförs automatiskt när reset körs: ex:

Glöm inte börja sätta aktuella rummet som allt börjar i.

Inga fler kommandon i autofilen körs efter den rad där quit står angivet.

Exempel
set room room1
öppna lådan
ta boken
gå väst

När du sedan kör reset ser du stegvis hur kommandona har utförts och vilken respons de gav. Bra för att analysera processen.

Skriver ut en lista på alla textelement för att enkelt kunna rättstava all text i spelet genom valfri texteditor.

Kopiera listan till ett ordbehandlingsprogram (word) för rättstavning. Rätta alla fel, kopiera tillbaka texten där du först tog den ifrån, och tryck på spara. Systemet uppdaterar alla textelement du har ändrat.

Ändra inte i spelkoden under den här processen. Kontroll finns för att se till att du inte importerar text om spelkoden har redigerats.

Ed backup.

Du får all spel-kod i en enda text-fil. Spara den på din hårddisk om du vill ha en backup.

Programmerarens notis §Återställning av backup finns inte inprogrammerad för tillfället.

Nollställer (har skrivit detta ovan). Kör auto-kod om det finns.

Programmerarens notis §Kolla så att den inte körs på den initiella reset som sker när spelaren sätter spelet första gången.

Sätt på eller stäng av vars respektive ide. Se vars och ide för set-kommandot.

Programmerarens notis §Have similar syntax for this file as for script-ref, so we can link to diffirent cmds. And group all ed-cmds for example.